Vad är en bostadsrättsförening

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Det finns en lag (Lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar) som definierar och reglerar ekonomiska föreningar. Syftet med ekonomiska föreningar är att ta tillvara medlemmarnas ekonomiska intresse. Det finns andra typer av ekonomiska föreningar ex. samfällighetsföreningar, vinstdrivande ekonomiska föreningar etc. Enligt lagen måste en ekonomisk förening ha minst tre medlemmar samt en styrelse och vara registrerad hos Bolagsverket.

Det yttersta ansvaret hos en Bostadsrättsförening ligger hos styrelsen. Förvaltaren ansvarar för det som angetts i avtal som upprättats mellan föreningen och förvaltaren.

Föreningsstämman väljer varje år en eller flera revisorer (enligt stadgarna), som får medlemmarnas uppdrag att kontrollera föreningen = revision. Kontrollen avser både siffergranskning och granskning av förvaltningen. Efter granskningen avlämnas en revisionsberättelse.

Intern revisor = Förtroendevald revisor som (oftast) är bosatt i föreningen. Fördel = han/hon har insyn i vad som händer i föreningen men behöver till yrket inte vara revisor

Extern revisor avser oftast ett revisionsbolag som besitter specialkompetens i revision.